Tips voor een mooi afscheid

Hieronder vind je een aantal tips om een verdrietig afscheid een beetje mooier te maken. Voor alle onderstaande tips kan je tevens een aanvraag voor een vergoeding indienen via het aanvraagformulier.

Gebakjes
Het liefst roep je de naam van je kleintje wel 100x per dag. Van het afscheid toch een klein feestje maken? Kijk of je ergens naamtaartjes kan regelen. Gewoon een taartje is natuurlijk ook helemaal lekker!

Voorlezen
Laat opa of oma het favoriete verhaaltje van je kleintje voorlezen. Nog een "laatste verhaaltje voor het slapen gaan".

Kaarsjes aansteken
De vriendjes en vriendinnetjes van je kindje een kaarsje aan laten steken.

Mooi om er een kinderliedje bij af te spelen (Chantal Janzen met "Het land van je ogen dicht").

Bloemen
Als je aan kleine kindjes denkt, denk je aan vrolijke kleuren. Bloemen mogen dan ook niet ontbreken. Stichting Félice werkt samen met Uitvaartbloemist in Memoriam

Fotokaarten
Een fotokaart van je kindje voor alle gasten. Tip: doe deze groot genoeg zodat de foto niet in de broekzak kan verdwijnen.

Knuffeltjes
Naast bloemen kan je ook vragen om knuffeltjes mee te nemen naar het afscheid.
En na een tijdje, haal je ze weg, was je ze en bewaar je ze in een mooie koffer.

Kistje/mandje

Kijk of iemand in je omgeving misschien zelf een mooi kistje kan ontwerpen. Er zijn ook veel partijen die speciale kistjes hebben voor de allerkleinsten.

Proosten op het leven
 Roze bubbels om te proosten op je kleine meisje of misschien wel gewoon een goed glas wijn. Misschien vind je zelfs een wijn met de naam van je kindje.

Ballonnen
Ballonnen om de afscheidsdienst extra mooi aan te kleden. Misschien wil je wel ballonnen van het favoriete dier van je kindje.  Er zijn eindeloos veel mogelijkheden.
Wij zijn geen voorstander van het oplaten van ballonnen.

Houten diertje
Een houten diertje om het grafje een beetje op te vrolijken voor de korte termijn. Stichting Félice werkt samen met Snijmeesters Haarlem. Zij kunnen alle diertjes maken.

Kaartje
Een mooi (rouw)kaartje. Misschien met het favoriete diertje van je kindje, in de stijl van het geboortekaartje, met een mooi gedichtje of iets dat perfect bij je mooie kleintje past.

Vlinders
Vlindertjes oplaten is een mooi alternatief voor het oplaten van ballonnen. Het is helaas niet in alle seizoenen mogelijk.

Vervoer
Je kunt er altijd voor kiezen om je kindje in je eigen auto mee te nemen. Ook zijn er speciale rouwauto's voor kindjes.

Naamslinger
De overgrootoma van Félice maakt prachtige stoffen naamslingers. Zo is je kindje er bij feestjes toch een beetje bij (5 meter/15 vlaggen).

Balseming
Je kindje laten balsemen voelt als een verlenging van je tijd met hem/haar. Een kindje hoeft dan niet meer gekoeld te liggen en krijgt zijn/haar eigen lichaamskleur terug. Op deze manier wordt afscheid nemen een beetje mooier. Je kan je kindje nog knuffelen, kussen en stevig tegen je aanhouden.

Door de fijne ervaring die Juliette, oprichter van Stichting Félice, zelf heeft met balseming willen wij deze kosten graag vergoeden voor ouders. Dankzij een geweldige donatie van een Stichting kunnen wij momenteel balseming mogelijk maken. Aanvragen is uitsluitend mogelijk via een uitvaartverzorger, en voor de balseming werken wij exclusief samen met HQ Thanatopraxie.