Boek - Het leven zonder

Het eerste jaar zonder Félice zit er op. Het was een zwaar jaar. We hebben zonder haar alle feestdagen een eerste keer beleefd en alle seizoenen meegemaakt. We hebben alle ongemakkelijke momenten, denk ik, gehad en ondanks dat ik niet weet wat de toekomst ons zal brengen, weet ik wel dat ik het eerste jaar wil afsluiten. Een jaar lang deelde ik verhalen over mijn leven zonder Félice. Een groot deel van de verhalen die ik schreef, deelde ik niet online. Om het eerste jaar af te ronden, besloot ik al mijn verhalen te bundelen in een boek.

Naarmate de tijd vordert, begint het leven zonder Félice 'gewoon' te worden terwijl ik eerder dacht dat dat nooit mogelijk zou zijn. Waar ik de eerste maanden bang ben geweest nooit meer gelukkig te kunnen worden, kan ik inmiddels zeggen dat ik weer gelukkig ben. Mijn eerste jaar zonder Félice was zwaar. Heel erg zwaar. Het was een jaar waarin ik veel schreef. Het had een helende werking voor mij. Het ene verhaal biedt hoop, het andere verhaal is een keiharde confrontatie met de werkelijkheid dat de dood onomkeerbaar is. Er is ruimte voor positiviteit, voor vreugde, voor een nieuw leven, voor een lach maar ook voor een traan.

Alle opbrengsten van het boek komen volledig ten goede aan Stichting Félice.

€12,50 per boek excl verzenden - €16,85 incl verzenden

Boek - Het leven zonder - het eerste jaar
De grootste wens van Tim en Juliette gaat in vervulling. Ze worden ouders van een prachtige, kerngezonde dochter, Félice Ingrit Lize Zwaan. Ze leven op een roze wolk totdat Félice een aantal dagen later ziek wordt en een week na haar geboorte overlijdt aan de gevolgen van een bacteriële hersenvliesontsteking.

Intens verdrietig, in shock en leeg blijven Tim en Juliette achter. Dat Félice het mooiste afscheid verdient, is meteen duidelijk. En dat alle ouders die net als Tim en Juliette een kindje verliezen ook die mogelijkheid moeten krijgen, vinden zij belangrijk. Kort na het overlijden van Félice start Juliette dan ook met Stichting Félice. Een stichting om ouders die net als zij, hun kindje verloren hebben, te helpen een verdrietig afscheid een beetje mooier te maken.

Op de site van de stichting deelt zij korte verhalen over haar leven zonder Félice.
Verdrietige, harde en eerlijke verhalen. Verhalen waar ouders in dezelfde situatie zich in kunnen herkennen maar waar ook familie en vrienden van de ouders een belangrijke boodschap uit kunnen halen. Juliette is eerlijk en duidelijk in wat ze van mensen om haar heen gehoopt en verwacht had. Ze maakt zaken bespreekbaar waar een ieder mee geholpen zou kunnen zijn.

A
soluut geen theoretische taal en zeker ook geen weerspiegeling van hoe het proces van rouw verloopt. Het is hun verhaal maar wel een verhaal waar veel duidelijk in wordt. Soms met een traan, soms met een lach, soms confronterend dat rouw nooit stopt maar zeker ook met ruimte voor vreugde, hoop en positiviteit.

'Hoop' is dat ding
dat veren heeft en
neerstrijkt op de ziel, en
z'n liedjes zonder woorden